En ohälsosam relation med det japanska språket.

Okej nu börjar vi om igen. Blogg är inte intressant om man inte har ett ämne att skriva om. Eftersom jag varken har sjukdomar, deppression (även om det onekligen känns så ibland) eller journalistiskt intresse (fanzinet förstörde allt) föll det på min lott att skriva om det enda jag verkligen brinner för. Och när vi snackar brinner är det snarare skogsbrand än glöd.

För det första, jag är helt beroende av min dator och Animebibliotek. När jag i slutet av 2007 räknade på hur mycket jag egentligen tittat på var det uppe i 6 månader av mitt liv. Men det är faktiskt inte bara nöje, det är mest jobbigt. Jag antecknar när jag tittar numera... Antecknar... Och pausar hela tiden för att kunna läsa små skyltar eller eftertexterna (om det är katakana/hiragana vill säga). Jag är skadad, det är farligt att läsa japanska. Man kan inte ens njuta av Anime längre.

För tillfället tittar jag inte på överdrivet mycket, bara de här 10 serierna. Har "Inte sett"-mappen kvar innan jag är uppe i 1 Tb Anime:




Ragnarök
- När jag inte har någon att göra, då tittar jag på Ragnarök. Är på Volym 3 tror jag. En sån där "kötta-så-många-vi-kan" serie med en liten flicka som ska rädda världen som huvudperson. Väldigt lättsam. Undrar om jag någonsin kommer se klart den.

Prince of Tennis - Handlar om en Internatskola för tennisspelare där Echizen blir första Junioren någonsin att bli uttagen till skollaget. Det är matcher hit och dit, och det ligger många hemligheter under ytan. Är någonstans i mitten av serien, tror inte jag ser klart den dock. Finns viktigare saker.

Naruto: Shippuuden - Den som inte har en aning om vad det handlar om, googla det. Naruto är allmänbildning! Nu när de har hittat Sasuke igen börjar det bli spännande, och om 2 veckor startar en ny arc - alltså måste herr Uchiha bestämma om han ska med hem till Konoha eller inte. Purr purr purr.

Bleach
- Precis som med Naruto är det allmänbildning att veta vad Bleach handlar om. Måste bara nämna att jag är ytterst besviken. Hueco Mundo känns bara som en lång tramsig filler.

Kyou kara Maou - En supergullig serie om 15-åriga Yuuri som ska bli kung. Har aldrig skrattat så mycket som när han av misstag råkar fria till Wolfram. Brände av 39 avsnitt en natt när jag inte kunde sova.

Saiyuki - Köpte långfilmen av en ren slump på någon rea, kollade på den för några dagar sedan och upptäckte att den faktiskt var riktigt bra. Laddat ner hela serien som jag ska börja kolla på när tiden tillåter

They are my noble masters - Ayako fortsätter släppa avsnitten i en skön takt, jag tittar varje vecka och skrattar lika mycket. Minus för att den bara finns i MKV-format, jag hatar det. Det betyder att man måste släpa sig upp för att codecen till Media player byter inte avsnitt automatiskt.

Koutetsu Sangokushi - Kinas historia med en twist. Huvudpersonen är en aning mesig för att vara hjälte men åh jag har blivit kär i hans mästare, Komei. Långt, silverblont hår är snyggast även på animekaraktärer.

Ikoku Iroko Romantan - En av Lollos favoritmanga har blivit OVA. Under sin bröllopsnatt blir brugummen utslängd från sitt rum efter ett långt gräl, han söker tröst i baren och finner en överkåt Italienare att tillbringa natten med. Japaner kan dock inte prata engelska, inte heller italienska - så det blir inte speciellt "sexigt" bedtalk, det blir bara skrattretande. Hahaha.

Ichigo Mashimaro - Mah! Så jävla söta. Var så anti till serien först, men jag ångrar inte att jag började titta. Deras storasyster påminner så mycket om mig, sitter hemma och kedjeröker med en kopp kaffe.




Kvar att se:

Code Geass
Darken than black
Faith Stay Night
Ghost in a shell (nej jag har fortfarande inte sett den :P)
Hatenkou Yuugi
Mnemosyne
Nodame Cantabile
Saint beast kouin jojishi tenshitan
Samurai deep kyou
Samurai X - trust

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0