Vad som gör dig speciell.

Det första jag tänkte på när jag skrev rubriken var ett skämt som Jeanette drog förra veckan, ett sånt där gammalt och uttjatat som man har hört gamla gubbar skämta om sen urminnes tider: 

"det är inte korven du blir tjock av, det är såsen" (notering: syftar på sås;sperma;graviditet för de som inte förstår)

Jag vet inte ens varför jag tänkte på det. Men det kanske är just sånna saker som är speciellt, vad vi tänker. Vi är alla lika på utsidan - lika många armar, ben, huvuden. Det är inuti vi är olika. Alla ser saker på sitt sätt, alla tänker olika och alla tycker olika saker är intressanta. Jag känner mig så kluven ibland. Mina intressen går <----------------------> så där mycket i sär.

Jag menar enligt den världsliga standarden ska väl inte en jolt-datanörd som älskar LAN även gilla att gå på krogen, omgiva sig av vänner samt vara duktig i skolan. Och som festprisse ska jag ju absolut inte titta på japansk tecknad film. Det går ju inte ihop, det är något som inte stämmer. Eller det är kanske precis vad det gör. Vad som är udda är vad som gör oss unika. Intressen ska inte passa ihop, de ska vara varandras motsatser så man får brottas lite med sitt eget medvetande för att få reda på vem man är.

Och vem är man? Man är sina intressen. Har man inga intressen är man ingen alls. Man måste ha mål, drömmar, skuldkänslor, ångest och ilska för att vara människa. Men sedan, vad är en människa? En människa är en person med ett medvetande. Och såhär kan jag fortsätta i all evighet, för nu har jag börjat grubbla. Börjar jag grubbla tar det oändligt lång tid för det att gå över, för det kommer ju aldrig ta slut för det finns inga svar på något.

Den oändliga sanningen är att det inte finns några svar.

Kommentarer
Postat av: Anonym

du är en riktigt jäkla smart brud. Det där är precis vad jag tänker, men aldrig kunnat få ner det på ord

2007-09-21 @ 16:20:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0