Sluta missbruka ordet otaku.

Om det är något jag hatar allra mest är det missbruk av det japanska språket. Personer som missbrukar ord som kawaii, kallar sig själv -chan/kun, låtsas prata och skriva japanska för man tittar på anime/läser manga. Det allra mest irriterande för tillfället är personer som kallar sig otaku.

I japanskan är Otaku (precis som artikeln nedanför beskriver) är mycket fult ord för något som är besatt av saker. Om jag skulle säga till en japan att jag var en otaku skulle dom titta på mig som om jag vore något orent som inte borde finnas. Det är otroligt nedsättande för dom att leva på det viset, de tycker att arbete och sysselsättning är viktigast - inte livet online. Att kalla sig otaku vore något som vi på svenska skulle kunna kalla "en datanörd utan liv eller vänner som sitter flera dagar i sträck framför datorn utan att duscha" skulle vi tycka den personen var häftig? NEJ. Vi skulle inte prata med personen för den skulle ändå bara grymta på något okänt språk, snacka om stats på spel eller bara stirra ut i luften. Det skulle nästan inte ens gå att komma nära, han skulle lukta 7 dagar gammalt svett. Tänderna skulle vara ruttna och uhhh.... jag får upp en bild i huvudet på en person jag kände för längesedan som kanske skulle stämma in i kategorin "en sann otaku".

FRÅN WIKIPEDIA:
It should be noted that the English term geek is not a precise translation of the Japanese otaku. Otaku has a significantly greater negative connotation than geek does in the West, especially as the term geek has become less derogatory. The term otaku in Japanese suggests a creepy, obsessive loner who rarely leaves the house. In English, geek can possibly suggest a person who may be socially awkward but who is also intelligent and may be fairly "normal" aside from their interest in certain typically 'geekish' pursuits (video games, comic books, computers, etc.).

Kommentarer
Postat av: Rebecka

Är de Travian du tänker på heheheh :)

2007-11-14 @ 15:57:39
URL: http://blogg.passagen.se/bechy

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0