Diskussion om abort.

Just nu sitter jag och funderar och verkligen - ursäkta min kanske brutala åsikt i det här inlägget, det är mycket möjligt att ni kan ta illa upp men jag vill få fram mina synpunkter.

Vi hade en lektion i etik och moral på religionen där vi skulle diskutera bland annat abort. Detta är nog en fortsättning på det, en fortsättning som jag gått och funderat på hela dagen. Moraliskt sätt och för alla kvinnors skull skulle jag hemskt gärna vilja säga att abort är en självklarhet - det är din kropp, du bestämmer. Men samtidigt kan jag inte det.

Som en följare av buddismen tror jag på att det finns en själ i allt, men i olika propotioner. Men även om barnets medvetande inte är speciellt utvecklad har den ändå ett mänskligt medvetande under uppbyggnad, en själ som bara väntar på att få växa upp och bli intelligent. Jag har hört argument idag som var "det är bättre att barnet inte får leva hos en förälder vars drömmar och framtid han förstörde" men det är inte barnets fel - det är föräldrarna som inte tänkte till två gånger innan dom hade sex.

Abort är fel för abort ska inte ens behöva finnas. I våran utvecklade, civiliserade värld ska man inte skaffa "oplannerade" barn. Vi har kondomer, p-piller, sprutor och massvis med pengar - vi har råd att skydda oss. Men fortfarande finns medeltida människodrag som tar bort rätten för de ofödda barnen; bekvämligheten, fegheten samt de otroligt jävla korkade människorna som våldtar kvinnor som inte har en chans att kunna skydda sig. Trots 10.000 år på jorden har vi på det psykologiska planet aldrig kommit längre än till stenåldern. Man måste vårda livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0