Behandla andra så som du själv vill bli behandlad.

Egentligen är det rätt intressant att man med en bok som skrevs för 2000 år sedan och ett löfte om att allt ska bli bättre såsmåningom lyckats lura 1 miljard människor till att varje år samlia in ofantliga mängder pengar åt en girig, senil påve. Och vad gör dom med sina pengar och sin makt? Jo, dom köper konst, landområden och uppmanar till att överbefolka jorden - för abort och preventivmedel, fy vad skamiligt! Kyrkan förföljer homosexuella, utrotar folkslag som inte tycker som dom själva, försöker lägga beslag på andra länder bara för att jesus (som dom själva korsfäste) föddes i ett stall där som inte ens finns kvar.

Det finns inga bevis överhuvudtaget
som styrker det som står skrivet i bibeln, inga dokument, inga skrifter och inga inristningar. Det enda som "bevisar" att bibeln är sann är ju uppenbarligen bibeln själv. Den har ju som vi alla vet ändrats ett antal gånger för att passa den nya påven själv. Ett tag var ju Maria satan själv, men nu är hon ett helgon - en stor staty i peterskyrkan. Inte speciellt trovärdigt.

Däremot tycker jag att bibelns sensmoral är bra, behandla andra så som du själv vill bli behandlad. Jag som är uppvuxen i en kyrklig, kristen familj har ju fått lära mig att tillämpa det här i det verkliga livet ända sedan barnsben. Bibeln och kyrkan har aldirg lockat mig, jag tycker det bara är trams - men jag tycker att det hela religionen står för borde tillämpas av alla, samhället skulle bli så mycket trevligare om människor bara kunde sluta spy ur sig otrevligheter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0